Wednesday, September 28, 2011

Raffaello

37 yillik hayatinda, ne saheserler uretmissin sen Raffaello!
Italyan ressam Raffaello'yu ve eserlerini Vatikan Muzeleri gezimizde daha yakindan tanidik, ogrendik ve hayran kaldik.

Sanatla profesyonel, hatta amator olarak bile ilgilenmedigimden, burada ahkam kesemem. (Keske yapabilseydim!)
Ama bir eseri kendimce guzel bulur, komposizyonunu, renklerini elestirebilirim. Tamamen kendi zevkime gore...

Vatikan Muzeleri'nde en cok zamani Raffaello'nun Odalari'nda (Stanze Di Raffaello) harcadik. 
Ailece tum eserleri/freskleri dikkatlice inceledik, uc ayri kitabimizda ve orada bulunan bilgileri birbirimizle paylastik, Raffaello'nun hayal dunyasina sastik kaldik;)

 Dort odadan olusan bu apartman dairesi Papa Julius II icin hazirlanmistir. Papa henuz 24 yasinda olan Raffaello'yu bu odalari freskleri ile donatmak uzere gorevlendirmistir.

It's time to talk about Raffaello, the great Italian painter and Architect.
As being a pure non-professional on arts, I can not criticize his works either in a good or bad way. I can just express my opinions as a human who likes arts.
The most spent time in Vatican Museums was in Raffaello's Rooms which is extraordinary, magnificent! The rooms are in an apartment which belonged to Pope Julius II, who commissioned Raffaello to paint frescoes for his library.  
I am fascinated by the way he thought and expressed it by painting, unbelievable!

Bizim en cok etkisinde kaldigimiz oda, 'Stanza Della Segnatura': Burasi Raffaello'nun fresklerine basladigi ilk oda. Burada insana dair dort alan resmedilmistir; felsefe, din, siir ve erdem (buradaki cevirimden emin degilim:)).
The Room of Segnatura consists of four areas; philosophy, theology, poetic arts and jurisprudence. 

The School of Athens/Philosophy: 
Felsefe'nin resmi...
Iste en begendigimiz, Raffaello'nun en unlu freski...
Sanirim begenme sebebimiz, yillardir matematikten felsefeye her yerde karsimiza cikan dusunurleri bir arada gormek. 
5x7.7 m'lik kocaman bir fresk!

Karakterlere bir bakalim:
Resmin komposizyonu uc asamali; maddi, dunyevi ve zihni.
Alt kisimda maddi bilimler ugrasanlar; sagda Oklid'in merkezinde bulundugu geometri ve astroloji dusunurleri, solda merkezinde Pisagor'un bulundugu matematikciler ve doga bilimcileri. 
Ust kisimda ise metafizik ve manevi bilim dusunurleri yer alir.
Resmin ortasinda, merdivenlerde yer alan Diojen ise komposizyona sonradan eklenmis; tum dunyevi islerden vazgecmis, notlarina gomulmus Diyojen.

Ust kisimda ise Isa ve Meryemm olarak tasvir edilmis, işik tanrisi Apollon ve bilgelik tanricasi Athena.

Bu resimle ilgili soylenecek oyle cok sey var ki! Dahasini merak ederseniz, benim kaynak'larima basvurabilirsiniz;)

The Parnassus/Poetic art: 
Siir'in resmi...
Parnassus, guzel sanatlar tanricalarinin dagi demek.
Burada işik tanrisi Apollo, dokuz siir tanricasi (muses), dokuz antik sair ve dokuz modern sairle Parnassus'ta resmedilmis.

Disputation of the Holy Sacrament/Theology:
 Din'in resmi...
Raffaello'nun cennet, kilise ve dunyayi resmedisi.
Goruldugu uzere en ustte Tanri ve melekler arasinda, altta Hz.Isa, Meryem ve Aziz John, cevrelerinde diger peygamberler; Hz.Adem, Musa, Yakup...
En altta ise kilise, papalar, kesisler.

The Cardinal Virtues/Jurisprudence:
Erdem'lerin resmi...
Ustteki resimde uc kadin figuru tarafindan resmedilen; metanet (en solda), ongoru (ortada) ve ılımlılık(en sagda).
Metanet, dayanikliligini kucagindaki aslanla temsil ediyor.
Ongoru, iki yuze sahip. Kendi genc yuzuyle aynaya bakarken, aynada arkasindaki yasli yuzunu goruyor. Iste burada Raffaello'nun onunde egiliyorum! Inanilmaz bir anlayis!
Ilimlilik ise elindeki dizginlerle, baglilik/inanc tanrisini koruyor, ilimlilik gosteriyor.

Burada fazla bilgi bombardimani yapmamak adina kaynak belirtip, daha cogunu gormek isteyenleri oraya yonlendiriyorum, buyrun:)

Her odaya bu kadar iltimas gecemiyorum, o yuzden Stanza di Eliodoro'dan cok begendigimiz, Deliverance of Saint Peter: Hapisteki St.Peter'in bir melek tarafindan uyandirilisi (ortada), hapisten kacirilmasi (sagda) ve melekten yayilan isikla muhafizlerin bunu farkedisi (solda). Raffaello ve bir ogrencisinin beraber calistigi bu eserde koyu renkler agirlikli olarak kullanilmis olsa bile, inanilmaz bir isiklandirma ve renklendirme yapilmis. Gercegi cok daha guzel!

Raffaello'ya adanmis bu yazi dizisini, tamamlayamadan oldugu son eseri ile bitiriyorum, Transfiguration:

Son olarak Raffaello ile ilgili bir kac detay:

- Raffaello doneminin ressamlari Leonardo Da Vinci ve Michelangelo arasinda en kaprissiz, en ilimlisi olaniymis. 
- Donemin onemli insanlarindan, sanirim papalardan birinin kuzeni ile nisanliymis ama gonlu bir firincinin kizindaymis. 
- Olumu ask'tan olmus. Gercekten! Firinci kiziyla gecirdigi uzun bir geceden sonra yorgun dusmus, zira ayni zamanda bir iskolikmis Raffaello, atesi cikmis. Ama kimseciklere atesinin neden ciktigini soylememis, utanmis. Dolayisiyla yanlis tedavi sonucu 37 yasinda hayatini kaybetmistir.
- Mezari Roma'da tum tanrilarin tapinagi Pantheon'dadir, bir kardinalin su sozleriyle: 
"Here lies that famous Raphael by whom Nature feared to be conquered while he lived, and when he was dying, feared herself to die."



12 comments:

  1. Canim sayende yillardir gordugumuz resimler hakkinda bilgilenmis oldum. Kendim gezsem onunden bos bos anlamadan gecerdim. Felsefenin resminde felsefe derslerimde kimi ogrendiysem hepsi orada:) Bilgiledirdigin icin cok tesekkurler:)

    ReplyDelete
  2. muhteşem!!!adamlar neler yapmış o yaşta,ben bi kıytırik tezi yazamıyorum:)))))

    ReplyDelete
  3. Sevgi'cim ne güzel bir yazı olmuş, ne çok emek vermişin. Okumak büyük keyifti. İtalya'da olman, bütün bu kültüre, tarihe, sanata bu kadar yakın olman çok kıskanılası. İnsan Roma'da özellikle Vatikan'da gerçekten hem bu muhteşem insanların yeteneklerine hayran oluyor, hem de daha 20lerinin başında bütün bu muhteşemlikleri, bundan yüzyıllar önce nasıl yapabildiklerine inanamıyor. İnsan aklının, hayal gücünün çaresiz kaldığı enteresan anlar silsilesi:) Raffaello'nun hayatını hiç bilmiyordum ama Da Vinci ve Michelangelo'nun hayatlarını okudum. Takıntılı bir şekilde Michelangelo hayranıyım. Romaya gittiğimde, Vatikana pazar ayininde gidip Pieata yı görmeden geldiğim için hala çok pişmanım. Ne çok konuştum. Sustum:)))

    ReplyDelete
  4. harikasın negüzelde detaylı anlatmışsın .
    geçen hafta boyunca yoğunluğumdan Vatikan gezini gördüm ve aklım öyle bir kaldı ki . şimdide çok dikkatli okuyamadım . tekrar tekrar dönüp bakabileceğim yazılar sanırım .
    davinci şifresini okuduktan sonra çılgın gibi merak ediyordum .
    doyamadım yine gelicem :D

    ReplyDelete
  5. süper bir yazı
    kaprizsiz oldgunu duymustum emın değildim ama yazınla artık emın oldum.
    olme seklıne cok uzuldum ya.
    hassas adam utanmıs soylemeye :) sanatcı hassasiyeti
    harıka freksler.
    gercek aynen orda duruyorlar gibi.

    ReplyDelete
  6. resimler harikaa :) Yazın da çok bilgilendirici olmuş bayıldım :) blogumda bir çekiliş yapıyorum. Seni de bekleriim:)
    www.lovesfromfashion.com

    ReplyDelete
  7. I$te benim de en cok zaman gecirecegim yerler!!!!Raffaello'yu sevdigimi bilirsin,bana gore resimleri en dogru duzgun,en guzel bicimde cizen ressam cunku.Ve detay dolu eserleri onu sevme sebebim...Felsefe freski en bildigimiz, onu cok begeniyorum bende.Digerlerini pek incelememisim zamaninda,sayende gormus ve incelemis,hatta bilgilenmis olduk Sevgi'cim, harika bir post olmus, bayildim. Olum sebebini de bilmiyordum bak :)

    Opuyorum canim ^*^

    ReplyDelete
  8. muhtesem ya! tek kelimeyle muhtesem!ben de bayilmistim canim gezdigimde.
    harika anlatmissin bu arada ilgiyle okudum:)
    www.pelininstyle.com

    ReplyDelete
  9. Bilgilendirici harika bir yazı olmuş :)

    ReplyDelete
  10. çok güzel bir yazı olmuş.. özendim gerçekten.. bir gün ben de gidip dünya gözüyle görebilirim umarım bu muhteşem eserleri..

    ReplyDelete
  11. vatikan çok etkileyici bir yer, ve raffaello'nun bunda payı çok büyük :)

    ReplyDelete

I♥Comments!